Min blogg handler om alt av stort og smått rundt meg, og mine skattkammer i hverdagen.





fredag 14. mai 2010

GJENBRUKT ER VELBRUKT!



Da jeg vokste opp fantes ikke andre kort enn de vi kjøpte i matbutikken. De hadde selvfølgelig utvalget variert med konfirmasjonskort til han og henne, vielse, barnedåp, barneselskap, bursdagskort - og et som kanskje huskes aller best - alle kortene med avbildet blomster og teksten TIL LYKKE.
Det var like spennende hver gang noe stod for døren, hva slags kort moderen ville komme hjem med, for det var heller sjelden jeg var med å kjøpte dem. (Det kan jeg veldig godt forstå, for med min entusiasme for alle de blanke og fristende kortene, kunne en slik handel ta rimelig lang tid.....)

Etter som årene har gått, har det blitt populært å lage personlige kort. Det begynte i det enkle med en utklippet tegning eller annet limt på papp som ble nøye tilklippet. Resultatene var imponerende, og jeg husker hvordan fødselsdagskort plutselig ble gjenstand for både beundring og innramming.

Men, som med alt annet i denne verden utvikles alle deler av samfunnet der man har et potensiale.
Det er kjempekoselig, og jeg beundrer nesegrus folk som har tålmodighet og fintfølende hender nok til å bedrive den slags produksjon. Alle fra Panduro og andre spesialforretninger, til europris og nille selger i dag materiell slik at det bare er fantasien som kan sette grenser for hvilke kunstverk som kan trylles fram.







I disse dager, da innkjøp av konfirmasjonskort går for full musikk, kom jeg til å  tenke på en opplevelse fra 30 år tilbake.
Jeg husker jeg var kjempefasinert når jeg var på besøk hos en venninde og hennes mor. Jeg hadde aldri sett noe lignende, men de hadde altså fått tak i store papp-plater i julens farger. Disse ble omhyggelig klippet til og brettet i kortfasong. Og dekorert med utklipte motiver fra gamle julekort og klistremerker! Knallsøtt. Dette har jeg hverken sett før eller senere, men denne familien måtte da være innmari forut for sin tid ang. gjenbruk!

Når vi tidligere planla familiens tur til London, var det byens second-hand-butikker som var mest om å gjøre å finne!
Vi er jo så opptatt av gjenbruk i dag. Det er jo ikke mye gjenbruk i å kjøpe haugevis med materiell for å lage et eneste kort som skal gis bort. (Selv om det er vanvittig koselig å få altså!- det er jo KUNST)

For alle oss som ikke "har det i fingrene" og bare kan slenge oss ned med noe panduro utstyr og vips så er der et hyggelig kort: kankskje vi skal adoptere den måten jeg så for så mange år siden! Å klippe ut en nisse , lime den på en pappbit og skrive god jul. Det  klarer til og med jeg :)) Vi får faktisk kjøpt ferdig brettet og tilklippet papp i butikken, så det er bare å lime på noe som passer til anledningen!







Så kan vi beundre opp og ned alle pene kort som noen klarer å lage, men samtidig være fornøyd med oss selv med den vissheten at alle kan ikke være like flinke til alt og INGEN er flink til alt!

Senk skuldrene og kravene til deg selv, og fokuser på hyggen rundt å gi og få kjøpte eller hjemmelagde kort :)

Men, selv i disse gjenbrukstider, må vi glede oss over det vakre rundt oss folkens!


Dette nydelige kortet er et av mange Hege lager. Linken til skattekisten er  http://hegeas.blogspot.com/
Enjoy!!!







2 kommentarer:

Anette (Hvit Romantikk) sa...

Titter innom for å ønske deg en nydelig 17 mai ! ♥♥♥

Nattaklem Anette

Unknown sa...

Hm... var det fru mor og meg som var forut...?
Klemmer <3